flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Збірник нормативних документів для працівників підрозділу служби судових розпорядників

Ι. Повноваження державної судової адміністрації України, територіального управління державної судової адміністрації щодо організації діяльності служби судових розпорядників.

 

Конституцією України, Законом України „Про судоустрій України” від 07.07.02 № 3018- ΙΙΙ, Положенням про Державну судову адміністрацію України, затвердженого Указом Президента України від 03.03.03р. № 182 наказом № 205/04 від 16.11.04, Положенням про територіальні управління державної судової адміністрації, затвердженого наказом Державної судової адміністрації України № 205/04 від 16.11.04 р. визначені повноваження Державної судової адміністрації України та територіального управління державної судової адміністрації в Одеській області щодо організації діяльності служби судових розпорядників.

1. Відповідно до п.4 Положення про територіальні управління державної судової адміністрації основними завданнями територіальних управлінь є:

1) організаційне забезпечення діяльності загальних місцевих судів, яке становлять заходи фінансового, матеріально-технічного, кадрового, інформаційного та організаційно-технічного характеру, спрямовані на створення умов для повного і незалежного здійснення правосуддя;                

2) забезпечення незалежних умов діяльності кваліфікаційних комісій суддів, роботи органів суддівського самоврядування;

3) внесення пропозицій щодо вдосконалення організаційного забезпечення діяльності місцевих судів;

4) здійснення матеріального і соціального забезпечення суддів, у тому числі суддів у відставці та працівників апарату судів;

5) забезпечення у взаємодії з органами суддівського самоврядування, судами, правоохоронними органами незалежності, недоторканності і безпеки суддів.

Крім того у відповідності до підпункту 32 пункту 5 –  територіальні управління державної судової адміністрації організовують роботу служби судових розпорядників.

2. Згідно п. 16 ст. 126 Закону України „Про судоустрій України” від 07.07.02 № 3018- ΙΙΙ Державна судова адміністрація України організовує діяльність служби судових розпорядників.

„1.У кожному суді діє служба судових розпорядників. Судові розпорядники забезпечують додержання особами, що знаходяться в суді, встановлених правил, виконання ними розпоряджень головуючого в судовому засіданні.

2. Судові розпорядники призначаються на посаду і звільняються з посади головою відповідного суду.

3. Судові розпорядники забезпечуються форменим одягом, зразки якого затверджуються Головою Державної судової адміністрації України за погодженням з Радою суддів України.

4. Судові розпорядники керуються у своїй діяльності цим Законом, вимогами процесуального закону, відповідними правилами та інструкціями, розпорядженнями голови суду та судді.

5. Порядок створення та діяльності служби судових розпорядників визначається положенням, яке затверджується Головою Державної судової адміністрації України за погодженням з Радою суддів України.” (Витяг з Закону України „Про судоустрій України” від 07.07.02 № 3018- ΙΙΙ).

 

2. Нормативні документи, які регулюють діяльність служби судових розпорядників.

 

 

Положенням про службу судових розпорядників та організацію її діяльності, затвердженим наказом Державної судової адміністрації України від 21 квітня 2004 року № 51/04 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 5 травня 2004 року за № 564/9163, Інструкцією про порядок забезпечення старшими судовими розпорядниками та судовими розпорядниками проведення судового засідання, їх взаємодії з правоохоронними органами, затвердженої наказом ДСА України 18.10.2004 № 182/04, погодженої Рішенням Ради суддів України 24.09.2004 № 56 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29 жовтня 2004 року № 1391/1990 визначені основні права, завдання та обов`язки працівників служби судових розпорядників.

 

 

1. ПОЛОЖЕННЯ ПРО СЛУЖБУ СУДОВИХ РОЗПОРЯДНИКІВ ТА ОРГАНІЗАЦІЮ ЇЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Положення про службу судових розпорядників та організацію її діяльності (далі – Положення) розроблено відповідно до вимог Закону України „Про судоустрій України” та Положення про Державну судову адміністрацію України, затвердженого Указом Президента України від 3 березня 2003 року № 182, і визначає порядок створення та діяльності служби судових розпорядників (далі-служба).

 

 

1.      Загальні положення

 

            Дія Положення поширюється на місцеві (місцеві, військові місцеві, господарські місцеві) та апеляційні (апеляційні, військові апеляційні, господарські апеляційні) суди загальної юрисдикції (далі-суди), структурні підрозділи Державної судової адміністрації України (далі – ДСА України), територіальних управлінь державної судової адміністрації в Автономній Республіці Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі – ТУ ДСА).

            У структурі апаратів судів утворюються підрозділи – служба судових розпорядників (далі – підрозділи служби).

            Організаційне забезпечення діяльності й роботи підрозділів служби здійснюється: а) ДСА України – через відділ організації діяльності служби судових розпорядників ДСА України, відділи та сектори організації діяльності служби судових розпорядників територіальних управлінь ДСА, а також через голів судів;

                                                  б) територіальними управліннями ДСА – через відділи та сектори організації діяльності служби судових розпорядників ТУ ДСА, а також через голів судів.

1.4. У своїй діяльності працівники служби керуються Конституцією та законами України, іншими нормативно-правовими актами з питань діяльності служби, цим Положенням, правилами та інструкціями, а також розпорядженнями голови суду та судді.

 

2.      Підрозділи служби судів

 

            Підрозділи служби утворюються та діють  у судах для забезпечення додержання особами, які є в суді, встановлених правил, виконання ними розпоряджень головуючого в судовому засіданні (далі – головуючий).

            Підрозділи служби підпорядковуються головам відповідних судів. До складу підрозділів служби входять за посадами судові розпорядники та старші судові розпорядники (далі – судові розпорядники). У судах, де штатна чисельність підрозділу служби становить більше двох осіб, вводиться посада старшого судового розпорядника, який водночас є керівником цього підрозділу. У судах, де в підрозділі служби посада старшого судового розпорядника відсутня, безпосереднє керівництво цим підрозділом здійснює голова суду або за його дорученням заступник голови суду чи керівник апарату відповідного суду.

            На посаду судового розпорядника призначається особа, яка має повну вищу юридичну освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем не нижче бакалавра, без вимог до стажу роботи. На посаду старшого судового розпорядника призначається особа, яка має повну вищу юридичну освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста або магістра та стаж роботи за фахом у державній службі не менше двох років.

            судові розпорядники забезпечується спеціальним форменим одягом, зразки якого затверджуються Головою ДСА України за погодженням з Радою суддів України.

            Судові розпорядники не можуть бути залучені до виконання функцій, не передбачених посадовими інструкціями та цим Положенням.

            Основними завданнями та функціями підрозділів служби є:

а) перевірка та підготовка залу судового засідання до роботи в ньому суду;

б) забезпечення виконання учасниками судового процесу та іншими особами, присутніми в залі судового засідання, розпоряджень головуючого та у разі необхідності взаємодія зі спеціальними підрозділами судової міліції Міністерства внутрішніх справ України (далі – судова міліція), іншими правоохоронними органами щодо підтримання громадського порядку в залі судового засідання та у приміщенні суду.

 

            Судові розпорядники мають право:

 

а) на підставі відповідного запиту чи доручення суду звертатись до юридичних і фізичних осіб, отримувати в  установленому порядку від них документи, матеріали та інформацію;

б) вносити пропозиції голові відповідного суду щодо покращення умов, удосконалення форм і методів роботи підрозділу служби, забезпечення належної взаємодії з правоохоронними органами та працівниками апарату суду;

в) робити зауваження учасникам судового процесу та іншим особам,  присутнім у залі судового засідання, вимагати від них додержання порядку та вживати заходів щодо усунення порушень. Їхні вимоги щодо дотримання порядку є обов׳язковими для всіх присутніх;

г) для припинення у приміщенні суду порушень громадського порядку і затримання осіб, які чинять протиправні дії, звертатися за допомогою до працівників судової міліції та інших посадових осіб правоохоронних органів.

 

            Старший судовий розпорядник, а за відсутності такої посади в підрозділі служби голова суду (заступник голови чи керівник апарату суду) зобов׳язаний:

а) організовувати та планувати роботу підрозділу служби суду з урахуванням дати, місця, часу та особливостей проведення судового засідання, кількості учасників процесу і громадян, ступеня соціальної небезпеки підсудних осіб тощо;
б) вести журнал обліку розпоряджень керівників суду та суддів щодо організації заходів для забезпечення проведення судового засідання;

в) визначати необхідну кількість судових розпорядників для забезпечення проведення судового засідання;

г) організовувати забезпечення готовності до слухання справи залу судового засідання, іншого приміщення у разі проведення виїздного засідання;

ѓ) проводити інструктажі судових розпорядників перед початком судового засідання;

д) здійснювати контроль за виконанням судовими розпорядниками розпоряджень голови суду та головуючого;

е) організовувати взаємодію підрозділу служби з працівниками апарату суду з питань підготовки залу судового засідання до слухання справи;

є) координувати дії з керівниками підрозділів конвойної служби міліції, внутрішніх військ МВС України та органів внутрішніх справ щодо своєчасної доставки в суд підсудних і взятих під варту осіб, а також інформувати головуючого про затримку чи неможливість доставки в суд цих осіб;

ж) здійснювати, у разі необхідності, взаємодію зі спеціальними підрозділами судової міліції та органами внутрішніх справ з питань спільних дій щодо підтримання громадського порядку в приміщенні суду та в залі судового засідання;

з) вживати заходів щодо створення безпечних умов для роботи судових розпорядниківта вносити відповідні пропозиції голові суду;

и) організовувати та проводити з судовими розпорядниками навчання з питань діяльності служби, підвищення професійного рівня її працівників;

звітувати про роботу підрозділу служби.

 

2.8.1. Старший судовий розпорядник, крім зазначених, також виконує обов΄язки судового розпорядника, які визначаються у його посадовій інструкції.

 

            Судовий розпорядник зобов΄язаний:

а) забезпечувати виконання учасниками судового процесу та особами, які є в залі судового засідання, розпоряджень головуючого;

б) здійсювати перевірку та забезпечувати готовність залу судового засідання чи приміщення, в якому планується проведення виїзного засідання, до слухання справи і доповідати про це головуючому;

в) забезпечувати безпечні умови роботи у залі судового засідання суддям та працівникам апарату суду;

г) визначати учасникам судового процесу та іншим особам, присутнім у залі судового засідання, конкретні місця розміщіення;

 ѓ) оголошувати про вхід суду до залу судового засідання та вихід з нього;

д) запрошувати, за розпорядженням головуючого, до залу судового засідання свідків, експертів, перекладачів та інших учасників судового процесу;

е) за розпорядженням головуючого приймати від учасників судового процесу документи, докази та інші матеріали, що стосуються розгляду справи і передавати їх суду;

є) забезпечувати дотримання вимог процесуального законодавства щодо того, щоб свідки, які допитані судом, не спілкувалися з тими, яких суд ще не допитав;

ж) у разі необхідності, за розпорядженням головуючого, надавати допомогу секретарю судового засідання у забезпеченні фіксування судового процесу технічними засобами;

з) забезпечувати виконання вимог процесуального законодавства щодо проведення закритого судового засідання та вживати заходів до обмеження входу в зал судового засідання сторонніх осіб;

и) вживати заходів щодо видалення, за розпорядженням головуючого, із залу судового засідання осіб, які проявляють неповагу до суду або порушують громадський порядок;

і) за відсутністі у суді працівників судової міліції вживати заходів щодо недопущення строронніх осіб у нарадчу кімнату на час написання судового рішення;

ї) для забезпечення невідкладного розгляу справи з питань, що виникли в процесі її слухання, за розпорядженням головуючого, здійснювати термінову доставку в установи та організації, а також фізичним особам листів, викликів, інших документів;

й) після закінчення слухання судом справи здійснювати огляд залу судового засідання і готувати його до наступного засідання;

к) виконувати інші розпорядження головуючого щодо забезпечення належних умов для проведення судового засідання, а також голови суду, що стосуються забезпечення роботи суду.

 

3.      Організаційне забезпечення діяльності служби

 

            Заходи щодо організаційного забезпечення діяльності підрозділів служби у судах планують, організовують та виконують відділи і сектори організації діяльності служби судових розпорядників, що утворуються у структурі ДСА України та територіальних управліннях ДСА.

            Відділ організації діяльності служби судових розпорядників (далі – відділ) ДСА України здійснює свої повноваження безпосередньо та через відділи і сектори організації діяльності служби судових розпорядників територіальних управлінь ДСА.

            У територіальному управлінні ДСА залежно від обсягу роботи та штатної чисельності утворюється відділ сектор організації діяльності служби судових розпорядників (далі- відділ (сектор) ТУ ДСА), який здійснює організацію діяльності підрозділів служби в судах через голів судів (заступників голів, керівників апарату судів) та старших судових розпорядників.

 

            Основними завданнями відділу ДСА України є:

 

а) організація і координація діяльності служби;

б) надання практичної та методичної допомоги підрозділам служби судів та відділам (секторам) ТУ ДСА;

в) контроль за виконанням підрозділами служби судів та відділами (секторами) ТУ ДСА вимог законодавства України, а також аналіз практики застосування законодавства з питань, що належать до їх компетенції, розробка пропозицій щодо удосконалення цього законодавства;

г)  на базі визначених ДСА України вищих навчальних закладів спільно з Академією суддів України організовує підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації працівників служби;

ѓ) відповідно до компетенції ДСА України взаємодії з органами державної влади та органами суддівського самоврядування з питань організаційного забезпечення діяльності служби;

д) здійснює перевірки організації роботи ТУ ДСА з питань діяльності служби;

е) в установленому порядку проводить за участю відповідних структурних підрозділів ДСА України перевірки за фактами порушень працівниками підрозділів служби судів та відділів (секторів) ТУ ДСА вимог чинного законодавства України, а також за результатами перевірок подає висновки та пропозиції керівництву ДСА України;

є) забезпечує розгляд запитів народних депутатів України та звернень громадян з питань діяльності служби;

ж) вивчає та узагальнює практику роботи  підрозділів служби у судах, відділів (секторів) ТУ ДСА та поширює позитивний досвід роботи;

з) узагальнює звіти підрозділів служби судів, відділів (секторів) ТУ ДСА щодо результатів їх роботи, готує віповідні аналітичні матеріали, вносить пропозиції щодо удосконалення діяльності служби.

 

3.2.2. Відділ ДСА України має право:

 

а) представляти ДСА України в державних органах, громадських організаціях з питань, що стосуються діяльності служби;

б) вимагати усунення виявлених порушень і недоліків у діяльності підрозділів служби судів та відділів (секторів) ТУ ДСА;

в) отримувати від голів судів, керівників ТУ ДСА звіти та іншу інформацію щодо діяльності служби.

 

3.2.3. Відділ ДСА України очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади Головою ДСА України з числа осіб, які мають повну вищу юридичну освіту освітньо-кваліфікаційного рівня мігістра або спеціаліста, стаж роботи за фахом в державній службі не менше двох років або на керівних посадах в інших сферах не менше трьох років.

 

3.2.4. Начальник відділу ДСА України:

 

а) здійснює керівництво відділом, організовує його роботу;

б) організовує виконання доручень керівництва ДСА України;

в) здійснює взаємодію відділу з іншими структурними підрозділами ДСА України;

г) готує та вносить керівництву ДСА України пропозиції щодо удосконалення роботи відділу та служби;

ѓ) визначає посадові обов΄язки працівників відділу;

д) вносить керівництву ДСА України пропозиції щодо призначення, переміщення, звільнення, а також заохочення чи притягнення до відповідальності працівників відділу;

е) несе відповідальність за роботу відділу та служби.

 

            Основними завданнями відділу (сектору) ТУ ДСА є:

 

а) організація та забезпечення діяльності служби у судах;

б) надання практичної та методичної допомоги судам з питань організації роботи служби, у тому числі:

 

-          в організації та проведенні навчань щодо вивчення вимог чинного законодавства з питань діяльності служби;

-          у впровадженні в практику діяльності підрозділів служби судів нових форм та методів роботи;

-          у забезпеченні підрозділів служби методичними і нормативно- правовими актами та форменим одягом.

 

3.3.1. Відділ (сектор) ТУ ДСА відповідно до покладених на нього завдань:

 

а) бере участь у перевірках організації діяльності підрозділів служби у судах, контролює додержання судовими розпорядниками вимог чинного законодавства;

б) узагальнює та аналізує звіти підрозділів служби судів, готує зведені звіти, аналітичні довідки, інші матеріали та вносить відповідні пропозиції керівництву ТУ;

в) співпрацює з іншими структурними підрозділами ТУ, органами виконавчої влади, органами суддівського самоврядування, судовою міліцією та правоохоронними органами з питань діяльності служби у судах;

г) надає пропозиції керівництву ТУ ДСА щодо покращення роботи відділу (сектору);

ѓ) звітує про роботу відділу (сектору);

д) є відповідальним за роботу відділу (сектору).

 

4.      Відповідальність

 

Працівників підрозділів служби у судах, відділу ДСА України та відділів (секторів) ТУ ДСА при виконанні покладених на службу та відділи (сектори) завдань не повинні допускати дій і вчинків, які можуть зашкодити інтересам державної служби чи заподіяти шкоди підприємствам, організаціям і громадянам, принизити їх честь і гідність; учинення інших неправомірних дій.

Працівники, які допустили неправомірні дії, а також невиконання чи неналежне виконання покладених на них обов΄язків, несуть відповідальність відповідно до законів України.

 

 

 

 

 

 

2. ІНСТРУКЦІЯ

 

про порядок забезпечення старшими судовими розпорядниками та судовими розпорядниками проведення судового засідання, їх взаємодії з правоохоронними органами

 

 

1.      Загальні положення

 

            Ця Інструкція регулює організацію діяльності служби судових розпорядників (далі-служба) у судах загальної юрисдикції, умови та порядок виконання старшими судовими розпорядниками та судовими розпорядниками обов΄язків і повноважень, визначених Законом України „Про судоустрій України”, Положенням про службу судових розпорядників та організації її діяльності (далі- Положення), наказами Державної судової адміністрації України, наказами голови суду та розпорядженнями головуючого в судовому засіданні (далі-головуючий), їх взаємодії з правоохоронними органами.

            Дія цієї Інструкції поширюється на старших судових розпорядників та судових розпорядників, які безпосередньо виконують завдання щодо сприяння веденню судових засідань, забезпечення додержання особами, які є в суді, встановлених правил, виконання ними розпоряджень головуючого.

            Старші судові розпорядники та судові розпорядники виконують посадові обов΄язки у взаємодії з працівниками апарату суду, структурних підрозділів організації діяльності служби судових розпорядників ТУ ДСА, спеціальних підрозділів судової міліції (далі- судова міліція), служби міліції з охорони та конвоювання затриманих і взятих під варту (далі-конвойна служба) та органів внутрішніх справ.

            Старші судові розпорядники та судові розпорядники не можуть бути залучені до виконання функцій, не передбачених посадовими інструкціями, Положенням та цією Інструкцією.

            Старші судові розпорядники та судові розпорядники виконують посадові обов΄язки у форменному одязі. Порядок та правила носіння форменого одягу визначаються відповідними правилами.

 

2.      Організація забезпечення проведення судового засідання

 

            Старший судовий розпорядник є безпосереднім керівником підрозділу служби (далі-керівник служби) у кожному суді.

            У разі відсутності в апараті суду посади керівника служби безпосереднє керівництво цим підрозділом за дорученням голови суду здійснює керівник апарату суду.

 

            Керівник служби зобов΄язаний:

 а) організовувати і контролювати роботу очолюваного ним підрозділу;

б) планувати роботу підрозділу з урахуванням дати, місця, часу та особливостей проведення судового засідання, кількості учасників процесу і громадян, ступеня соціальної небезпеки підсудних тощо;

в) координувати дії судових розпорядників із працівниками апарату суду, підрозділами судової міліції, конвойної служби, органів внутрішніх справ для забезпечення виконання покладених на службу завдань;

г) забезпечувати необхідні умови для належного виконання судовими розпорядниками посадових обов΄язків;

ѓ) розподіляти функціональні обов΄язки між судовими розпорядниками;

д) забезпечувати дотримання судовими розпорядниками законодавства України з питань проходження державної служби, боротьби з корупцією, захисту державної таємниці, дотримання правил внутрішнього розпорядку та виконавської дисципліни;

е) визначати відповідального судового розпорядника за забезпечення необхідних умов для проведення судового засідання;

є) проводити інструктаж перед початком судового засідання з роз΄ясненням конкретних дій кожного судового розпорядника з урахуванням особливостей справи;

ж) вести журнал обліку інформації щодо забезпечення проведення судового засідання, виконання розпоряджень суддів та керівників суду (далі-спеціальний журнал);

з) щомісяця надавати голові суду звіти про виконаний службою обсяг роботи та пропозиції щодо вжиття заходів до вдосконалення діяльності підрозділу служби;

 

            Керівник служби несе персональну відповідальність за точне і своєчасне виконання покладених на службу завдань, додержання судовими розпорядниками законності під час виконання посадових обов΄язків.

            Керівник служби має право:

 

а) за дорученням головуючого та в межах наданих йому повноважень головою суду представляти суд та службу у стосунках з іншими органами, організаціями і посадовими особами з питань, що належать до компетенції та діяльності служби;

б) узгоджувати плани і порядок взаємодії судових розпорядників із керівниками підрозділів судової міліції, конвойної служби та органів внутрішніх справ;
в) надавати голові суду пропозиції щодо покращення діяльності служби, заохочення і накладення дисциплінарних стягнень на судових розпорядників, рекомендації щодо погодження кандидатур на зайняття посади судового розпорядника;

г) безпосередньо виконувати визначені цією Інструкцією, Положенням та іншими нормативно-правовими актами повноваження і обов΄язки судового розпорядника щодо забезпечення дотримання процесуального порядку під час проведення судового засідання;

ѓ) здійснювати перевірку виконання судовими розпорядниками обовязків під час забезпечення проведення судового засідання та надавати їм необхідну в цьому допомогу.

2.5. Судовий розпорядник беззаперечно виконує вказівки і розпорядження керівників суду, суддів та головуючого щодо організації підготовки залу судового засідання до слухання в ньому справи, забезпечення додержання особами, які є в суді, встановлених правил та інших заходів, направлених на сприяння веденню судового засідання.

 

2.6.Забезпечення додержання особами, які є в суді, встановлених правил, виконання ними розпоряджень головуючого та порядку під час здійснення судочинства досягається шляхом:

 

а) підтримання у взаємодії з працівниками судової міліції, конвойної служби, органів внутрішніх справ, а також працівниками апарату суду встановленого порядку;

б) забезпечення виконання учасниками процесу та особами, які є в суді, вказівок та розпоряджень головуючого, пов΄язаних з дотриманням процесуальних вимог судочинства під час розгляду справи;

в) попередження і припинення в залі судового засідання, в приміщенні суду порушень громадського порядку та встановлених правил поведінки;

г) з΄ясування своєчасності направки заявки-наряду на доставку до суду органами внутрішніх справ та конвойною службою затриманих осіб та таких, які перебувають під вартою;

ѓ) перевірки готовності залу до проведення судового засідання та огляд його з метою виявлення сторонніх предметів і речовин;

д) забезпечення дотримання усіма присутніми в суді громадянами встановлених правил, інших заходів безпеки;

е) забезпечення безпечних умов для доставки головуючим або секретарем содового засідання до місця проведення судового засідання, в тому числі виїзного, справи та речових доказів (далі-матеріали справи), організація їх збереження під час розгляду справи та повернення до канцелярії суду;

є) оголошення про вхід суду до залу судового засідання та вихід із нього;

ж) забезпечення виконання рішень суду щодо застосування передбачених законодавством України заходів примусу стосовно учасників процесу та порушників громадського порядку (видалення із залу судового засідання за ухвалою суду, постановою судді чи розпорядженням головуючого учасників процесу, інших осіб, які проявляють неповагу до суду, порушують встановлені норми процесуального розгляду та правила поведінки, тощо)

з) запрошення до залу судового засідання свідків, експерта, спеціаліста, перекладача, інших учасників процесу;

и) приведення до присяги перекладача, експерта, свідків;

і) забезпечення за вказівкою головуючого дотримання вимог процесуального законодавства щодо унеможливлення спілкування допитаних судом свідків з тими, яких суд ще не допитав;

ї) визначення за розпорядженням головуючого учасникам судового процесу та іншим особам, присутнім у залі судового засідання, конкретного місця розміщення;

й) забезпечення виконання вимог проведення закритого судового засідання щодо недопущення в зал судового засідання чи спеціальну кімнату сторонніх осіб під час розгляду справи, а також вжиття заходів щодо недопущення до нарадчої кімнати сторонніх осіб під час прийняття рішення у справі;

к) прийняття в судовому засідання документів від учасників судового процесу, свідків, інших осіб та передача їх суду;

л) термінової доставки у виняткових випадках за відсутності експедитора до відповідних установ, підприємств та організацій, а також фізичним особам листів, викликів та інших документів для забезпечення оперативного розгляду справи з питань, які виникли під час судового слухання;

м) здійснення інших заходів, визначених головуючим чи головою суду, з урахуванням характеру і ступеня важливих обставин у розгляді справи.

 

2.7.            Судовий розпорядник при виконанні посадових обов΄язків та взаємодії з працівниками судової міліції, органами внутрішніх справ повинен:

а) досконало знати свої посадові обов΄язки і сумлінно виконувати їх;

б) дотримуватися виконання визначених законами України, Положенням, цією Істукцією та посадовими обов΄язками завдань, покладених на службу;

в) бути вимогливим і ввічливим у спілкуванні з учасниками процесу та іншими присутніми  в приміщенні суду особами;

г) виконувати вказівки та розпорядження голови суду, головуючого та керівника служби, які стосуються виконання вимог щодо дотримання встановленого порядку проведення судового засідання, правил поведінки особами, присутніми у залі судового засідання, приміщенні суду, тощо;

ѓ) знати плани розташування будівель суду, місцезнаходження засобів сигналізації і протипожежного захисту, шляхи евакуації з приміщення працівників та відвідувачів суду, адреси та телефони керівників суду, спеціальних служб на випадок виклику при винекненні непередбачених екстримальних ситуацій чи стихійного лиха;

д) бути готовими до негайного запобігання і припинення протиправних дій з боку учасників судового процесу та інших осіб, які перебувають у приміщенні суду;

е) про всі надзвичайні події та виявлені недоліки під час виконання службових обов΄язків повідомляти керівника служби, голову суду чи головуючого.

2.8. Судовий розпорядник має право:

 

а) видаляти з приміщення суду та залу судового засідання за розпорядженням голови суду, заступника голови, судді та головуючого осіб, які відмовляються виконувати їх законні вимоги, проявляють неповагу до суду, порушують громадський порядок у приміщенні суду та процесуальний порядок здійснення судочинства тощо;

б) звертатися за допомогою до керівників суду та працівників апарату суду, працівників судової міліції, органів внутрішніх справ для сприяння у забезпеченні підтримання належного громадського порядку в приміщенні суду, затримання та притягнення до адміністративної відповідальності порушників громадського порядку.

 

2.9. Судовому розпоряднику забороняється:

а) відволікатися від виконання посадових обов΄язків;

б) вступати в розмови, які нес тосуються розгляду справи, із сторонніми осбами, підсудними та іншими учасниками судового процесу;

в) приймати від осіб, які тримаються під вартою, або передавати їм від сторонніх осбі які-небудь предмети, продукти харчування, листи, тощо;

г) розголошувати відомості про справи, які розглядаються судом; план організації охорони та розташування службових кабінетів у приміщенні суду; місця тимчасового тримання в суді конвойованих осіб; адреси і телефони працівників суду ті інші відомості, які можуть зашкодити здійсненню правосуддя та особистій безпеці працівників суду;

ѓ) залишати під час виконання службових обов΄язків зал судового засідання без дозволу головуючого та приміщення суду без дозволу керівника служби;

д) допускати до головуючого учасників судового процесу та інших присутніх у залі судового засідання осіб;

е) самостійно, без відповідного на те розпорядження головуючого, видаляти із залу судового засідання учасників судового процесу, свідків та інших осіб, вилучати у них предмети, документи, за винятком очевидного наміру вчинення ними протиправних або інших дій, які можуть перешкодити розгляду справи.

 

3.        Здійснення заходів щодо забезпечення проведення судового засідання та винесення судом рішення у справі

3.1. Забезпечення додерження встановлених правил порядку здійснення судочинства полягає в здійсненні працівниками служби заходів щодо контролю за неухильним виконанням учасниками процесу, громадянами та іншими присутніми в суді особами судових актів, розпоряджень і вказівок головуючого, вжиття заходів безпеки щодо попередження та припинення правопорушень у приміщеннях суду.

3.2. Для забезпечення проведення судового засідання керівник служби заздалегіть запрошує інформацію в головуючого чи секретаря судового засідання про категорію справи, яка буде слухатись, час та місце проведення засідання, кількість учасників судового процесу, ступінь соціальної небезпеки підсудного та резонансу справи і заносить зазначені відомості до спеціального журналу.

З урахуванням отриманої інформації керівник служби робить висновок про можливість забезпечення проведення судового засідання силами підрозділу служби чи необхідність залучення для підтримання громадського порядку сил правоохоронних органів, про що доповідає (за необхідності – письмово) голові суду.

 

3.3. Для організації своєчасного проведення судового засідання керівник служби не більше як за добу до проведення судового засідання з΄ясовує у секретаря судового засідання відомості щодо подання заявки в органи внутрішніх справ, установи попереднього ув΄язнення та отримання підтвердження на доставку в суд затриманих чи підсудних осіб. У разі необхідності уточнює в посадових осіб зазначених установ попереднього ув΄язнення факт отримання органом внутрішніх справ, конвойним підрозділом заявки-наряду на доставку до суду затриманих, підсудних та вручення їм обвинувачувального висновку, іншу інформацію щодо доставки. У разі неможливості чи затримки доставки конвойною службою підсудних до суду керівник суду встановлює причини, термін затримки і негайно повідомляє про це голову суду та головуючого у справі суддю.

 

3.4. Керівник служби визначає відповідальних за забезпечення проведення судового засідання судових розпорядників і не менше як за годину до початку судового засідання проводить з ними інструктаж. При цьому їм надається інформація про категорію справи, яка буде слухатись, час, місце, номер залу проведення засідання, орієнтовної кількості учасників судового процесу, ступеня соціальної небезпеки підсудного, резонансу справи тощо.

 

3.5. Уся інформація, що стосується участі судових розпорядників у забезпеченні проведення судового засідання, проведення інструктажу, залучення сил правоохоронних органів, виконання вказівок головуючого тощо, фіксується керівником служби в спеціальному журналі, який ведеться та зберігається відповідно до встановлених правил діловодства.

 

3.6. Для забезпечення належних умов проведення судового засідання судовий розпорядник здійснює ряд заходів:

а) оглядає цілісність замків на вхідних дверях та здійснює ретельний огляд залу судового засідання, кімнати свідків та нарадчої кімнати, а також інші прилеглі до залу судвоого засідання кімнати та допоміжні приміщення;

б) перевіряє технічну оснащеність дверей, вікон, бар΄єра для утримання підсудних, металевої шафи чи іншого місця для тимчасового зберігання матеріалів справи, місця сидіння учасників судового процесу та громадян у залі;

в) первіряє справність засобів оповіщення залу судового засідання та кімнати свідків.

 

3.6.1. У разі виявлення пошкоджених замків на дверях залу судового засідання, бар΄єра утримання підсудних у приміщенні суду, печаток і пломб на дверях, грат на вікнах чи інших ознак проникнення в приміщення або за наявності в залі судового засідання сторонніх предметів (вибухових, підслуховувальних пристроїв, пожежонебезпечних предметів) судовий розпорядник негайно сповіщає про це керівника служби, голову суду або головуючого і вживає заходів щодо охорони виявлених предметів, речовин та недопущення до них стронніх осіб.

3.6.2. Перед початком судового засідання судовий розпорядник доповідає головуючому про своє прибуття, готовність залу до судового засідання, доставку правоохоронними органами затриманх, підсудних осіб і до закінчення судового засідання перебуває в залі та виконує його вказівки, розпорядження. Вказівки та розпорядження головуючого віддаються в усній формі і обов΄язкові до виконання судовим розпорядником.

3.6.3. Залишати зал судового засідання дозволяється з дозволу чи вказівки головуючого. За необхідності та з дозволу головуючого судовий розпорядник може тимчасово залишати зал судового засідання, наприклад, для наведення порядку в коридорі чи іншому приміщенні суду, обмеження допуску в зал судового засідання громадян, нагляду за свідками тощо. Заміна судового розпорядника під час розгляду справи іншим судовим розпорядником дозволяється за вказівкою або погодженням головуючого, з повідомленням про це керівника служби.

3.6.4. Для попередження конфліктів між учасниками процесу та присутніми в залі судового засідання громадянами судовий розпорядник до початку розгляду справи визначає їм конкретні місця розташування в залі судового засідання таким чином, щоб сторони процесу (позивач, відповідач, потерпілий, підсудний) не сиділи у залі поруч та вживає заходів щодо недопущення ними порушень порядку та встановлених правил проведення судового засідання.

3.6.5. Своє місце розташування у залі судового засідання судовий розпорядник визначає самостійно таким чином (неподалік від головуючого, біля виходу із залу судового засідання, біля секретаря судового засідання, працівників правоохоронних органів, які здійснюють охорону затриманих, підсудних тощо), щоб мати візуальний контакт з головуючим та можливість стежити за залом і вільно пересуватися по ньому, а також контролювати вхід до залу та вихід з нього громадян.

3.6.6. Після видалення судом із залу судового засідання допитаних свідків судовий розпорядник за вказівкою головуючого вживає заходів, щоб допитані свідки не спілкувалися з тими, яких суд ще не допитав. Для цього недопитані свідки розміщуються в спеціально відведених або інших, визначених головуючим, кімнатах і у разі необхідності за ними здійснюється нагляд.

3.6.7. Під час підготовки секретарем судового засідання до роботи технічних засобів фіксування та здійснення фіксування судового процесу судовий розпорядник вживає заходів безпеки щодо недопущення їх виведення з ладу присутніми в залі особами.

3.6.8. У разі винесення судом ухвали чи постанови про видалення із залу судового засідання учасників судового процесу, інших осіб, які порушують порядок, або за усним розпорядженням головуючого, судовий розпорядник забезпечує виконання такого рішення.

3.6.9. У разі необхідності виконання вказівки, розпорядження головуючого за межами адміністративного приміщення суду (термінова доставка викликів, інших документів, які стосуються іншого розгляду справи тощо) за вказівкою головуючого судовий розпорядник, який забезпечує проведення судового засідання, повідомляє про це керівника служби. Керівником служби вживаються заходи щодо заміни такого судового розпорядника іншим або забезпечується виконання вказівки головуючого іншим судовим розпорядником.

3.6.10. Після закінчення судового засідання судовий розпорядник в усній формі доповідає керівнику служби про закінчення розгляду справи, виконання розпоряджень головуючого, учасників судового процесу та про всі інші події в залі суду і вжиті ним заходи.

У разі проведення в одному залі або одним головуючим декількох судових засідань підряд за відсутності порушень під час розгляду попередньої справи судовий розпорядник може доповідати про результати їх забезпечення після завершення останнього судового засідання.

3.7. У разі виявлення в приміщенні суду осіб, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп΄яніння і порушують громадський порядок чи встановлений порядок діяльності суду, судовий розпорядник зобов΄язаний зясувати причину їх перебування в приміщенні суду і у разі, якщо особи є учасниками судового процесу або свідками, повідомити про це головуючого та керівника служби. За розпорядженням головуючого або вказівкою голови суду, керівника служби про видалення зазначених осіб із приміщення запропонувати їм покинути приміщення та провести до виходу, а в разі відмови виконання законних вимог звернутися через голову суду, головуючого за допомогою до працівників судової міліції чи органів внутрішніх справ щодо видалення правопорушників із приміщення суду і вжиття до них заходів адміністративного впливу.

3.8. Виконання судовим розпорядником доручень, пов΄язаних з необхідністю залишення приміщення суду, здійснюється тільки за розпорядженням голови суду та головуючого.

3.9. Вимоги старшого судового розпорядника, судового розпорядника, пов΄язані з виконанням ними посадових обов΄язків, є обов΄язковими для учасників судового процесу, свідків, експерта, спеціаліста, перекладача та інших присутніх у залі судового засідання та приміщенні суду осіб. Невиконання їхніх законних вимог тягне за собою передбачену законодавством відповідальність.

 

4.        Порядок взаємодії з працівниками правоохоронних органів з питань забезпечення проведення судового засідання

 

4.1. Під час розгляду судом кримінальних, інших резонансних справ, з метою безпеки і попередження можливих порушень громадського порядку керівник служби доповідає голові суду або заступнику голови суду про необхідність підтримання громадського порядку силами підрозділів судової міліції чи органів внутрішніх справ.

4.2. За необхідності керівник служби здійснює спільне з працівниками судової міліції, органів внутрішніх справ обстеження залу судового засідання чи приміщення, де буде проводитись виїдне засідання.

4.3. Судовий розпорядник за вказівкою голови суду, керівника служби надає допомогу працівникам судової міліції, органів внутрішніх справ щодо підтримання громадського порядку, посилення перепускного режиму, охорони адміністративно-господарських та службових приміщень суду тільки в робочий час.

4.4. Судовий розпорядник, взаємодіючи з працівниками підрозділів судової міліції, конвойної служби та органів внутрішніх справ повинен:

а) сприяти працівникам підрозділів судової міліції, органів внутрішніх справ у забезпеченні ними громадського порядку в залі судового засідання та приміщенні суду;

б) за наявності підстав пропонувати голові суду або головуючому про надання ними вказівки працівникам підрозділів судової міліції, органів внутрішніх справ щодо здійснення додаткових заходів безпеки (пропуск громадян до залу судового засідання, видалення із залу судового засідання та приміщення суду порушників громадського порядку, проведення огляду конкретних осіб тощо).

 

5.        Забезпечення доставки до місця проведення судового засідання матеріалів справи та їх збереження

 

5.1. Отримавши розпорядження про забезпечення доставки в судове засідання і охорону матеріалів справи, судовий розпорядник у разі необхідності за вказівкою головуючого прибуває в канцелярію суду, де секретар судового засідання чи головуючий отримують матеріали справи. Після їх отримання судовий розпорядник супроводжує зазначених осіб до залу проведення судового засідання або місця проведення виїзного засідання та слідкує, щоб сторонні особи не наближались до головуючого, секретаря судового засідання, не вступали з ними у розмови, не вчиняли спроб заволодіння матеріалами справи та інших протиправних дій.

5.2. У разі проведення виїзного судового засідання судовий розпорядник супроводжує до місця розгляду справи в службовому або приватному автомобілі працівників суду разом із головуючим та секретарем судового засідання, в яких є матеріали справи. Використання з цією метою громадського, попутного транспорту або таксі не рекомендується.

5.3. Для забезпечення збереження матеріалів справи в місцях проведення судового засідання судовим розпорядником, керівником служби повинні бути виконані такі заходи безпеки:

а) заздалегідь оглянуте приміщення, в якому буде проводитись судове засідання, місце (шафа, сейф) тимчасового зберігання матеріалів справи та вирішено питання щодо необхідності їх охорони;

б) перевірена надійність замків, технічна оснащеність вікон і дверей залу судового засідання, нарадчої кімнати та місця зберігання матеріалів справи;

в) вирішено питання щодо залучення у разі необхідності додаткової кількості судових розпорядників у залі судового засідання або працівників правоохоронних органів для забезпечення охорони громадського порядку;

г) вжиті заходи щодо унеможливлення проникнення сторонніх осіб у службове приміщення, де зберігаються матеріали справи.

 

5.4. Про всі виявлені недоліки та порушення, які можуть вплинути на безпеку проведення судового засідання, судовий розпорядник зобов΄язаний негайно доповісти головуючому, керівнику служби чи голові суду.

5.5. Після закінчення розгляду справи судовий розпорядник видаляє із залу присутніх осіб, здійснює огляд з метою виявлення сторонніх речей та предметів і готує зал до наступного судового засідання. За необхідності супроводжує головуючого, секретаря судового засідання з матеріалами справи до канцелярії суду, кабінету судді.

5.6. Після огляду і готовності до наступного розгялду справи двері залу зачиняються, а при необхідності – опечатуються.

 

6.        Дії судового розпорядника в надзвичайних обставинах

 

6.1. У разі виявлення в приміщенні суду чи залі судового засідання підозрілих предметів (речовин) судовий розпорядник повинен:

 

а) повідомити голову суду  або керівника служби про виявлення підозрілого предмета (речовини);

б) обмежити присутність працівників суду, учасників процесу, інших осіб у небезпечній зоні знаходження підозрілого предмета (речовини);

в) організувати охорону місця виявлення підозрілого предмета (речовини) до прибуття спеціальних служб;

г) повідомити про подію спеціальну службу;

ѓ) за вказівкою голови суду, керівника служби надавати допомогу працівникам суду в організації евакуації з приміщення суду людей, справ та майна;

д) після прибуття працівників спеціальних служб супроводжувати та сприяти їм в обстеженні приміщень суду.

 

6.1.1.У разі виявлення підозрілого предмета (речовини) його огляд здійснювати візуально і до прибуття спеціальних служб самостійно не слід пересувати, переставляти, відкривати, струшувати, відрізати нитки та вчиняти інші дії, які можуть спричинити вибух, деформацію (витікання) тощо.

6.2. У разі виникнення пожежі або отримання такої інформації судовий розпорядник повинен:

а) уточнити місце загоряння;

б) при незначному загорянні організувати самостійно чи за участі інших працівників суду гасіння пожежі наявними засобами;

в) повідомити про подію спеціальну пожежну службу;

г) повідомити про подію голову суду або керівника служби;

ѓ) відключити за погодженням з головою суду електричне живлення приміщення суд;

д) організувати відкриття всіх виходів із приміщення суду;

е) за вказівкою голови суду або керівника служби, суддів надавати допомогу працівникам суду під час евакуації справ та майна із приміщення суду, а також забезпечувати їх охорону;

є) сприяти працівникам спеціальної служби у гасінні пожежі (відкрити двері, запасні виходи, вказати місце розташування пожежного крана тощо);

ж) за наявності постраждалих осіб викликати спеіцальну медичну службу, а до її прибуття надати першу допомогу потерпілим.

 

6.3. Після обстеження працівниками спеціальних служб приміщень суду судовий розпорядник повинен перевірити зачинення службових кімнат суддів та працівників апарату суду, а за необхідності – опечатати їх.

 

7.        Ведення спеціального журналу.

 

Спеціальний журнал ведеться та зберігається у кожному підрозділі служби керівником зазначеного підрозділу. Усі сторінки спеціального журналу нумеруються, аркуші прошиваються ниткою, яка на останній сторінці скріплюється печаткою канцелярії „Для довідок”, вказується кількість пронумерованих і прошитих у ньому сторінок та завіряється підписом керівника служби, який є відповідальною особою за його ведення.

У спеціальному журналі відображаються відомості про організацію заходів щодо підготовки забезпечення проведення судового засідання та їх виконання працівниками служби.

Після закінчення ведення спеціальний журнал передається до архіву суду, де й зберігається, а замість нього заводиться новий. Строк зберігання та порядок його знищення визначаються відповідними відомчими інструкціями щодо ведення діловодства.

 

Дата

Прізвище судді, який розглядає справу

Номер залу судового засідання та час слухання справи

Справа (цивільна, кримінальна, адміністративна)

Відомості про отримання конвоєм заявки на доставку підсудних до суду та орієнтовний час їх доставки)

К-сть та прізвища суд. розп-ків, відповідальних за забезпечення проведення суд. зас-ня

Підпис суд. роз-ків про проведення інструктажу

Додатково залучено сил правоох-х органів (к-сть, підстави залучення)

Від-сті щодо інших особливостей заб. суд. засід. та виконання вказівок, розпоряджень суддів, керівників суду

Відмітка кер-ка служби про викон. заплан-х зах-в, вказівок та розпо-нь судов. розпорядн.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Наказом № 243/04 від 29.12.04 року Державної судової адміністрації України затверджено форму звітності для підрозділів служби судових розпорядників апеляційних і місцевих судів та територіальних управлінь державної судової адміністрації.

Витяг з наказу: Так, встановлено наступний порядок подання звітності:

-          звіт про роботу служби судових розпорядників місцевих районного, районного у місті, міського, міськрайонного та апеляційного судів за встановленою формою подається до територіального управління державної судвоої адміністрації в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі щомісяця до 5 числа після звітного періоду;

-          звіт про роботу підрозділу служби судових розпорядників місцевого господарського суду за встановленою формою подається до апеляційного господарського суду щомісяця до 5 числа після звітного періоду;

-          звіт про роботу підрозділу служби судових розпорядників місцевого військового суду гарнізону за встановленою формою подається до військового апеляційного суду регіону та Військово-Морських Сил України щомісяця до 5 числа після звітного періоду;

-          зведена відомість про роботу підрозділів служби судових розпорядників апеляційного та місцевих загальних судів подається територіальним управлінням державної судової адміністрації за встановленою формою до Державної судової адміністрації України щоквартально до 10 числа після звітного періоду.

Звіти та зведені відомості про результати роботи підрозділів служби судових розпорядників місцевих та апеляційного судів формуються відповідальними за організацію діяльності служби судових розпорядників особами і подаються за підписами голови відповідного суду, начальника територіального управління.

 

                                                                                   

                                 Начальнику територіального

                                                                              

                                 управління Державної

                                                                      

                                 судової адміністрації

                                 в Одеській області

 

Звіт про результати роботи

підрозділу служби судових розпорядників ___________________________ (районного, міськрайонного, міського) суду за ________200__року

 

1

Усього отримано заявок на забезпечення проведення судового засідання

 

у тому числі:

- у кримінальних справах

 

- у цивільних справах

 

- в адміністративних справах

 

2

З них фактично виконано заявок щодо забезпечення судових засідань

 

у тому числі:

- у кримінальних справах

 

- у цивільних справах

 

- в адміністративних справах

 

3

Усього припинено правопорушень

 

у тому числі:

- у залі судового засідання

 

- у приміщенні суду

 

4

Затримано правопорушників і передано до органів внутрішніх справ

 

у тому числі:

- за неповагу до суду (ст. 185 КУАП)

 

- за дрібне хуліганство (ст. 173 КУАП)

 

- за інші правопорушення

 

5

Розглянуто скарг на дії судових розпорядників

 

- з них підтвердилися

 

6

Ужито заходів дисциплінарного впливу до судових розпорядників

 

- за порушення службової дисципліни

 

- у результаті розгляду скарг

 

- інше

 

7

Штатна та фактична (через дріб) чисельність посад судових розпорядників

 

8

Не забезпечено судових розпорядників форменим одягом

 

 

Виконавець _______            Інформацію направлено _____”__” ____200_р.

           (підпис, прізвище, номер телефону)

 

 

 

Голова ______________суду                              _____________

                                                                                (підпис, прізвище)

 

  Розроблено сектором

організації діяльності служби судових

розпорядників, соціального

забезпечення і безпеки

суддів та працівників суду,

взаємодії з правоохоронними органами